Csábítás: Veszedelmes viszonyok

Francis Ford Coppola lánya ezúttal Délre csábít minket: egy zárt női közösségben ereszti szabadon Colin Farrellt, mint farkast a juhok közé… vagy fordítva?

A helyszín a történelmi Dél, javában dúl a polgárháború. Az Északiaktól elszakadt, sebesült McBurney tizedesre a közeli leánynevelő intézet egyik növendéke talál rá gombászás közben. A hölgyeknek megesik a szíve a súlyosan sebesült katonán, és ahelyett, hogy az ellenséget a déliek kezére adnák, úgy döntenek, hadd élvezze felépüléséig a leánynevelde vendégszeretetét. És a tizedes pontosan ezt is teszi! Lábadozása során hol az egyik, hol a másik nőnek teszi a szépet, ráérezve, kihez miként kerülhet közelebb. Úgy játszik a fehérnép érzelmeinek húrjain, mint Benkő Dániel a szerszámán hangszerén. Előbb-utóbb azonban kibújik a szög a zsákból! Egy becsapott asszonyszemély pedig aztán igazán “tudja mi az ami fáj“*. A történet átcsap Stephen King Tortúrájának XIX. századi verziójába, és férfi legyen a talpán, aki ezek után hátat fordít a filmben felsorakozó hölgykoszorúnak!

Thomas Cullinan regénye igazi pszichothriller, amely a lélek mélyére ásva fedi fel a kisasszonyok motivációs hálóját, melynek a középpontjában a tizedes eszményített alakja áll. A történet a Trónok harcához hasonlóan az egyes karakterek szemszögéből bontakozik ki, egészen odáig, amíg a férfi idolja darabokra nem törik, hogy aztán ott maradjon a tizedes a maga pőre valóságában. És ez az élmény húsba vágónak bizonyul!

csabitas kritika3
Olvasta King Tortúráját, tizedes? Húzza meg magát! (Nicole Kidman és Colin Farrell)

Cullinan sztorija már 1971-ben megihlette a filmeseket, Don Siegel (Piszkos Harry) készített belőle egy remek adaptációt, magyarul a sokatmondó A tizedes háreme címmel jelent meg, a főszerepben Clint Eastwooddal. Siegel verziója sokat merített az eredeti regényből, belső monológokkal és visszatekintésekkel (flashback) próbálva visszaadni a szereplők különböző nézőpontjait, köztük olyan elvarratlan szálakkal, mint amilyen Miss Martha Farnsworth, az igazgatónő vérfertőző kapcsolata. A ’71-es változatban fontos szerep jutott az afro-amerikai szolgálólánynak, akivel az Észak-Dél szembenállásának faji vetületeit érzékeltették, és akit Mae Mercer blues énekesnő formált meg elsőrangúan – Eastwood és Mercer dialógusai a film legélvezetesebb pillanatai közé tartoznak!

csabitas kritika1
Kisasszony, megengedi, hogy a gátlásaival együtt a ruháitól is megszabadítsam? (Colin Farrell és Kirsten Dunst)

Sofia Coppola NEM Siegel filmjét dolgozta föl újra, hanem Cullinan regényét. És kábé ennyi is a közös pont a két produkcióban: a sztori vonulata. Coppola fogta az eredeti történetet, és egyszerűen lehámozta róla, amit feleslegesnek ítélt: dobta a “szerecsen szolga” szálat – ami kihagyott ziccernek tűnik a polgárháborús Délen játszódó film esetében, de a rendezőnő szerint nem tudott volna érdemben foglalkozni a rabszolgaság témakörével! –, a vérfertőző kapcsolatot – nem kár érte! –, és a figurák lelkivilágából is pusztán annyira tartott igényt, amit az egyébként kiváló szereplőgárda vissza tudott tükrözni.

csabitas kritika4
Kisasszonyok! A tizedes a továbbiakban ránk kényszeríti az akaratát! Tessék ezt úri hölgyekhez méltóan viselni!

Csábítás megkapó hangulatot áraszt: nagyobbrészt mellőzi a zenei aláfestést, csak amikor a rendezőnő végleg elengedi a romantikus zsánert, és a film átfordul pszichothrillerbe, kúsznak be alattomosan a feszültséget hordozó első akkordok a képek alá. Az objektív gyakran elidőz a spanyolmohával lepett déli tölgyek szinte egymásba olvadó lombkoronáin, és a polgárháborúból nem tapasztalunk sokat, mindössze a déli katonák őrjáratait és folyamatos háttérzajként az ágyúdörejt.

the beguiled
Ami most következik, gyerekek, az már korhatáros kategória! Tessék elfordulni! (Elle Fanning)

Különösen szimpatikus, hogy Cullinan művében a történelmi Dél nem negatívan kerül fölfestésre, mint azt a hollywoodi filmek jellemzően bemutatják – a rabszolgatartók elmaradottak és kegyetlenül bánnak a feketékkel –, sőt, a tizedes személyében pont a felvilágosult Észak “derék” katonája bír hátsó szándékkal. Siegel a ’71-es verzióban még ennyire sem tör pálcát, hiszen megmutatja: a déliek sem különbek, ha fehérszemélyt látnak. Mindegy, hogy Észak vagy Dél, a férfiak már csak férfiak maradnak! Mondhatni, ebből a szempontból a regény első adaptációja még következetesebben feminista, mint a Coppola-féle változat. A rendezőnő jelen esetben férfiként csak a tizedesre koncentrál, amitől egyrészt a Csábítás kevésbé cselekménydús, mint A tizedes háreme, másrészről – és ez meglepő ellentmondásnak tűnik – felületesebb képet is ad McBurney karakteréről.

Hasonló a helyzet a hölgyekkel: jelentős fazonigazításon estek át a motivációik terén, s bár az alaptípusok megmaradtak – Miss Martha egyenes és konok, amilyennek egy iskolaigazgatónak lennie kell, Edwina az érzelmes, és mind közül a legsebezhetőbb, aki titkon elvágyódik az intézetből, Carol/Alicia a kíváncsi, érzéki és kacér fruska –, visszafogottságukban nem váltak jobb vagy rosszabb karakterekké, inkább Coppola helyezte teljesen új megvilágításba őket. A színésznők pedig brillíroznak: Nicole Kidman sziklaszilárd keménysége alatt is érződik asszonyi puhasága, Elle Fanning bármelyik férfi szívét képes lenne megolvasztani a pillantásával, de mind közül kiemelkedik Kirsten Dunst finom játéka, aki kibogozhatatlanul belekuszálódik a tizedes szőtte hálóba.

csabitas kritika2
Mit szólna egy ólomtöméshez? (Colin Farrell és Nicole Kidman)

Azt hiszem, nem lenne fair Colin Farrellt összehasonlítani Clint Eastwooddal. Bár alakításaik tulajdonképpen nagyon is jól jellemzik a két film eltérő rendezői szemléletét. Eastwood visszapillantásai tökéletesen megágyaznak figurája sötétebb oldalának, míg Farrellnek ilyen lehetősége nincs, mondhatni, hozott anyagból kell dolgoznia. Talán ebből fakadóan nem is érezzük igazán átütőnek a játékát, bár jót tenne a filmnek, ha férfiúi karizmája jobban rátelepedne a neveldére. Hiszen pontosan ez lenne a cél: az intézetbe egyedüli férfiként beszabaduló vendég észrevétlenül telepszik rá lakóinak életére, át(vagy épp meg)hágva a komfortzónáik határát, hogy aztán a férfiúi erőszakosságán női leleménnyel diadalmaskodjanak, megmutatva egy férfiak uralta világban, hogy ki a leány a gáton!

csabitas kritika6
Egy utolsó falatot, tizedes?

Csábítás jó film, élveztem minden pillanatát, szórakoztató és humora is van, még ha a hangsúlyok áthelyezése miatt egy sokkal ingerszegényebb alkotás, mint a közel fél évszázados párdarabja. Coppola azonban így is eléri, amit akar: úgy elveszünk magunkban, hogy a végére a klausztrofóbiától fuldokolva a torkunkon akad az a bizonyos gyümölcs… vagy zöldség? Uraim, itt csak mi húzhatjuk a rövidebbet!

Publikálva: filmtrailer.hu (2017. szeptember 7)

Szólj hozzá!