Mit tud ez a film, amit más Disney-mozik nem? – A Szépség és a szörnyeteg sikerének 5 titka

Ez az a film, ami miatt Emma Watson nem vállalta a Kaliforniai álom főszerepét. De már a 2015-ös Hamuipőkébe is hívták címszerepelőnek, ám ő nem volt elég emancipált a színésznő számára, így inkább kivárt. Nagyon úgy tűnik, megérte. A szépség és a szörnyeteg a tengerentúlon minden idők legnagyobb márciusi nyitóhétvégéjét produkálta, és eddig kábé 750 millió dollárt kasszírozott világszerte. De nem csak ezért örülhet a Hermione-skatulyából épp a szemünk előtt kiszabaduló Emma. A film mondanivalója talán nem is lehetne aktuálisabb 2017-ben: a tolerancia, az empátia, a sokszínűség és a másik feltétel nélküli elfogadása. Mi pedig nemcsak Belle-be szerettünk bele (újra), hanem a nagy, szőrös, félelmetes szörnyetegbe is. És ezzel nem vagyunk egyedül. 

A Disney nemcsak leporolta korábbi, két Oscar-díjat is elnyerő alkotását, hanem a korszellemnek megfelelően aktualizálta. Na, ne gondoljunk hatalmas változásokra, inkább fontos nüanszokra. Az alkotói folyamat nem a rajzfilm szolgai újraforgatásában merült ki, hanem sikerült számos új jelenettel, korábban még sosem hallott régi-új dallal és néhány ésszerű változtatással gazdagítani a mesés történetet úgy, hogy közben mindvégig megmaradjon az eredeti minden bája.

A dalok

A Disney a tavalyi A dzsungel könyve filmadaptációjából kiindulva – melyben mindössze két, „nyögvenyelősnek” ható, klasszikus dal hangzik el! – kissé elbizonytalanodott a készülő új produkció musical műfaját illetően. A film direktorának felkért, a korábban inkább életrajzi alkotásokban jeleskedő Bill Condon meggyőzte a stúdiót, hogy nemcsak vétek lenne eldobni A szépség és a szörnyeteg csodálatos dalait, de nélkülük a mese legelemibb kohéziójától fosztaná meg: a monumentálisan hömpölygő érzelmektől. El tudnád képzelni A szépség és a szörnyeteget Potts mama „Hol volt, hol nem volt” dala nélkül?

A szépség és a szörnyeteg

A rendezőnek hála a dalok tehát maradtak, így a moziban ismét felcsendülnek a már jól ismert klasszikusok. Előfordul, hogy némelyik picit másképp, mint azt megszokhattuk: Gaston dala például hosszabb lett, a témájában kissé „vaskosabb”; az érdekessége, hogy ez ugyanúgy a néhai Howard Ashman szerzeménye, akárcsak az 1991-es rajzfilmhez készült valamennyi dal, azonban míg az eredetiben rövidebbre vágták, most végre teljes terjedelmében meghallgathatjuk.

A szörny

A film nyitójelenete, a herceg megátkozásának képsorai meglehetősen teátrálisra sikerültek – de tulajdonképpen egy Disney-produkciótól nem is várnánk el mást. Ami meglepő lehet, hogy rögtön az elején leleplezi Dan Stevens fizimiskáját. Stevens elsősorban a televízióból lehet ismerős (Downton Abbey, Légió), és igazán meghökkentő és frappáns választás volt őt választani a szőke herceg szerepére. Mindenesetre a szörnyeteg karakteréhez még animált formájában is sokat sikerül hozzátennie, érzékenysége és leheletnyi cinizmusa átsüt a vastag bundán, és ügyesen gazdagítja a mesebeli lény finom gesztusnyelvét.

Nem csoda, hogy a szörnynek már-már akkora rajongótábora van, mint a női főszereplőnek. 

wmn uj

Szólj hozzá!