Star Wars: Az utolsó Jedik – Az utolsókból lesznek az elsők, avagy a Star Wars első feminista mozija

A Disney úgy döntött, itt az ideje benépesíteni a galaxist! Ébredő őserő, asszony a neved! Hiába, nélkületek semmi nem megy!

Új korszak hajnalán?

A Disney égisze alatt készült Star Wars-filmek korszakalkotó újdonsággal bírnak: négy évtized után a messzi-messzi galaxist végre belakják a nők! Na persze korábban is láthattuk őket mellékszereplőnek álcázott statisztaként, ami talán csak egy-két fokkal jobb a biodíszletnél, ha az egy és oszthatatlan Leia hercegnőt, és a karakán Amidalát nem számítjuk. Igaz, a felvágott nyelvű Leia is rögtön tárgyiasult, amint aranybikinibe csomagolták bájait egy csúszómászó (és persze számtalan pasi fantáziájának szex) rabszolgájaként. Amidalát pedig a fránya csillagközi politika sodorta tőlünk elérhetetlen távolságba, ahová csupán a homokfóbiás Anakin jégtömbbé hűlő, legnemesebb szerve (NEM az!) volt képes követni. A Disney azonban mindig is az egyenjogúság híve volt – nem véletlenül pompáznak a hercegnőik kékben –, nyilvánvaló, hogy az újraindított, bocsánat, folytatott Star Wars-sagában is tulajdonképpen a női „Erő” ébredezik. Épp ideje volt!

Az ébredő Erő még csak a kötelező lecke felmondása volt az 1977-es film újraforgatott mementója, ami ebből fakadóan megdobogtatta a rajongók szívét. Vagy nem. Mindenesetre visszahozta a „nagy öregeket” a vászonra, és velük együtt csipetnyit a régi érzésből. Libabőrös leszel, amikor meghallod a „hiperűrsebesség” kifejezést, vagy a fénykard neoncsőhöz hasonló zúgását, nem beszélve a felrobbanó Halálcsillag visszfényéről a bepárásodott szemekben. Legfőbb újdonságként egy fiatal lányt állított a történet középpontjába, aki kellően eltökélt és öntudatos; mintha összegyúrták volna az időközben Disney-hercegnőkké avanzsált Leiát és Amidalát.

00066010
Rey (Daisy Riley)

A tavaly bemutatott Zsivány Egyes a széria fősodrától eltérő mellékszálként már sötétebb vizekre evezett. A mese sokak szemében veszített varázsából, mivel korántsem a már megszokott, morálisan letisztult figurákkal operált. A fókuszba azonban ismét női karakter került. 

Nők a csillagok között

Az utolsó Jedik, amely ott veszi fel a fonalat, ahol Az ébredő Erő elejtette, szélesre tárja a feminizmus kapuját a fény után epekedő univerzumra. Az előző részből megismert Rey mellett – akinek legfőbb vágya padawannak lenni – a legendás Luke Skywalker oldalán több erős női karakter is felsorakozik. Elsőnek ott van mindjárt a Csipkerózsikát játszó Finn beújított barátnője, Rose, aki egy mezei szerelőcsaj a vezérhajóról. Véletlenül pont annak a pilótanőnek a tesója, aki a film nyitójelenetében látható űrcsatában ellopja a show-t az egyre inkább Han Solóra hajazó Poe elől. Rose az események sűrűjébe kerülve gyorsan feltalálja magát, méltó partnernek bizonyul az ismét Rey után koslató Finn számára.

00066014
Rose és Finn (Kelly Marie Tran és John Boyega)

Laura Dern a lázadók altengernagyaként kap szerepet, méghozzá nem is akármilyet. Jól áll neki az űr, a lila haj és az állandó ellenkezés a Poe-t megformáló, egzotikusan jóképű Oscar Isaac-kel. Ha egy tízessel fiatalabb volna… A Trónok harca 190 centis Brienne-je már Az ébredő Erőben is feltűnt talpig páncélban – úgy látszik, ezt képtelen levetkezni –, Gwendoline Christie ezúttal több játékidőt kap, és egy kikacsintást a vászonról, amelyhez Finnek is lesz némi hozzáfűznivalója. Leiát is új oldaláról ismerjük meg, jeleneteit azonban belengi a szomorúság. Van benne valami költői, hogy az első, igazán meghatározó szerepében látható egyben utoljára is. Mindez négy évtized távlatában. Mit lehet erre mondani? Egy élmény volt, Carrie! A „kakaós csiga” pedig azóta is menő!

00066082
Holdo altengernagy (Laura Dern)

A főbb karaktereken kívül megfigyelhető, hogy mindkét oldalon – az ex-birodalmiak kisegítő személyzetében és a lázadók X-szárnyú pilótái között is – sok a nő, ami korábban nem volt jellemző. Konklúzió: a feminizmus nem morális kérdés! Válaszd bármelyik oldalt, mindenhol lesz melletted egy nő! 

A Birodalom visszavár

Új szelek fújnak a Disney háza táján. Ahogy a legújabb Thor-filmnél a képregény-adaptációk zsánerében, úgy Az utolsó jediknél is érdemben nyúltak hozzá a megszokott Star Wars-dramaturgiához, kibillentve ezzel a nézőt az elkényelmesedett komfortzónájából. A mozi vendégmarasztaló padlójáról pedig megannyi meglepett szempár pislog föl a vászonra. Új idol van születőben?

Wmn2

Szólj hozzá!