Szex telefonhívásra: Veled is egyedül

Ebben a túlfűtöttnek távolról sem nevezhető „erotikus” thrillerben Ewan McGregor, Michelle Williams és Hugh Jackman öleli egymást egyre szorosabban. A néző pedig ott marad – hoppon! – velük is egyedül.

Jonathan (Ewan McGregor) félénk, visszahúzódó fiatalember, aki a számok bűvöletében él: könyvvizsgálóként dolgozik, kliensei tőkeerős nagyvállalatok közül kerülnek ki. Életét a munkája tölti ki, napi 12-14 órákat „robotol”, magánéletre szinte semmi ideje nem marad.

Minden megváltozik, amikor megismerkedik Wyatt Bose-zal (Hugh Jackman), a nagymenő ügyvéddel, aki igazi extrovertált személyiség, teljesen ellentéte Jonathan-nek. Wyatt fölkarolja újdonsült cimboráját: segít neki „ellazulni”, együtt vetik bele magukat az éjszakába. Jonathan-t teljesen elbűvöli New York számára eddig ismeretlen oldala: a többezer dolláros öltönyök, a gyönyörű nők, az elit szórakozóhelyek világa.

Egy fatális „véletlen” folytán főhőseink összecserélik telefonjaikat, és fény derül Wyatt titkára: a férfi egy elit klub tagja, amely különleges szexpartner szolgáltatást nyújt. A tagok teljes inkognitóban hívhatják föl egymást, hogy minden érzelem-, és bonyodalommentes, párórás légyottban éljék ki vágyaikat. Jonathan beleveti magát ebbe a látszólag következmények nélküli, hedonista világba, és nyakig merül az élvezetekbe: minden nap más és más nővel tölti az estét, míg végül őt is utoléri végzete, és beleszeret az egyikükbe. A lángoló szerelem a klub összes szabályának megszegésére sarkallja barátunkat, de vajon ezek megszeghetőek-e büntetlenül? Vagy valami más áll a légyottjukat kísérő sötét események hátterében? Jonathan versenyt fut az idővel, hogy megmentse egy lány életét, akiről semmit sem tud, csak azt, hogy a neve S-sel kezdődik.

Szex Telefonhivasra 1
A ruha és a prűdség marad! (Michelle Williams és Ewan McGregor)

Az elsőfilmes Marcel Langenegger egy „erotikus” thrillert tett le az asztalra, amelyből pont az erotika hiányzik. Ugyanakkor, egy másik nézőpontból vizsgálva, Langenegger filmjének kezdő képsorai rögtön meghatározzák a film alaphangulatát, és egyben fő mondanivalóját: magányos fiatalember dolgozik késő este a lenyűgöző, de egyben rideg fém és csillogó üveg panorámát nyújtó, „spártai” berendezésű irodában. A film alapmotívuma az elidegenedés érzése, amely áthatja a képkockákat, és pontosan ez nyilvánul meg a kezdetben talán izgatónak tűnő, de valójában a legmélyebb kétségbeesést megtestesítő szex klubban, ahol csupa XXI. századi „szingli yuppie” keresi a „boldogságát”: a napi 12 órás meló és a csillogó nagyvárosi életvitelük fenntartása mellett már nem éreznek elég erőt magukban valódi kapcsolatok kialakítására; a röpke másodpercekben mérhető testi gyönyörök közepette valójában az ürességet élik meg, saját boldogtalanságukba fásulnak bele.

Rémisztő és életidegen ez a közeg, és félő, hogy nem pusztán fikció: nagyon is elképzelhető, hogy ilyen mikroközösségekbe tömörülnek azok az emberek, akiknek mindenük (?) megvan, csupán a valódi boldogság elérhetetlen számukra. Ez köszön vissza a vászonra festett, olykor meglepően üres és szenvedélytelen érintésekben. Ez nem erotika, ez valami más, sokkal szomorúbb dolog, és így lesz az „erotikus” thrillerünkből drámai felhangokkal tűzdelt krimi.

Szex Telefonhivasra 3
Michelle drágám, lehet, hogy eszményi Marilyn vagy, de Ewan ágyában pocsék! (Michelle Williams és Hugh Jackman)

Maga a hangulat adott. Sajnos, a történet már nem annyira. Már a film felénél nyilvánvaló, merre tart a cselekmény – ez a krimi halála! A hangulatfestő kezdést követően sablonossá, rutinszerűen vázolt klisék halmazává válik a film, és „csúcsosodik”, vagy inkább laposodik el a végkifejletig. 

Egyedül McGregor és Jackman színészi játéka az, ami elviszi hátán a filmet. Mindenki „Obivan-ja” már-már rutinosan hozza a félénk könyvvizsgáló figuráját, ahogy „Wolverine-ünk” is hitelesen alakítja a vagány, nagyvilági életet élő ügyvédet.

Szex Telefonhivasra 2
Te Hugh, szerintem mi forróbb ágyjelenetet hoznánk össze! (Hugh Jackman és Ewan McGregor)

Szépen fényképezett képsorai hátán Djawadi zenéjére úszunk a csupa üveg és fém felhőkarcolók fölött. A hangulat azonban kevés, ha a forgatókönyv pocsék. Mintha az alkotók nem tudták volna eldönteni, mit is akarnak: drámát vagy krimit? A legtöbb esetben a műfaji keveredés hasznára van az alkotásnak, itt viszont a kevesebb több lett volna… vagy fordítva? Ezt mindenki döntse el maga.

Megjelent: saját blog

Szólj hozzá!