Temetni jöttem – Leástunk az új Kedvencek temetője mélyére

Stephen King regényadaptációi a reneszánszukat élik. Televíziós sorozat formájában kajtathatunk egy tömeggyilkos nyomában a „nyugger” hekussal (Mr. Mercedes), utazhatunk az időben, hogy megakadályozzuk a Kennedy-gyilkosságot (11.22.63) és számos klasszikus King-karakter társaságában ellátogathatunk a borzalmak másik városába (Castle Rock). Tavalyelőtt a Krajcáros száműzött minden bohócfóbiást a mozikból – idén ősszel érkezik a folytatás –, most pedig a Kedvencek temetőjében áshatunk jó mélyre, hogy a felszínre törjön a rettegés.

Amiről nem beszélünk

A Kedvencek temetője (eredetileg Állattemető címmel jelent meg magyarul könyv alakban, most az újrakiadás már filmes címet és borítót kapott) története egyidős velem. Tizenévesen ez volt az első könyvem Stephen Kingtől. A fülszöveg mindig is kissé hatásvadásznak tűnt: „az író egy ideig vonakodott befejezni, mert maga is olyan rettenetesnek találta”. De amióta apa lettem – pláne miután gyomorgörccsel és a könnyeimet nyelve végigküzdöttem magam Christopher Nolan Csillagok között című filmjén –, végre megértettem, mitől is borzadt el az író: nem a hazajáró élőhalottakon, még csak nem is a vérbő naturalizmuson, hanem e klasszikus mondat „királyi” mélységekbe történő adaptálásán: „szülőnek nem való gyermekét temetni.”

Valószínűleg nincs is ennél nagyobb veszteség a világon (legalábbis amit én el tudok képzelni). A szülőség empatikusabbá teszi az embert. Nyitottabbá. És egyben érzékenyebbé (egyesek szerint ez helyzetfüggő, mások szerint meg a gyerekek számával fordítottan arányos).

Kedvencek temetője a halálról szól. A halál tényének az elfogadásáról. Hogy hogyan tekintsünk rá egy természetes folyamat részeként. Arról, hogy mikor és hogyan beszélgessünk el róla és értessük meg a kisgyermekkel: a halál nem egy mumus az ágy alól, nem egy szörnyeteg, ami lesben áll, hogy bármikor elragadhassa őt vagy a szeretteit.

Még ha az esetek többségében mi magunk is ugyanígy éljük meg. Kényes téma ez, és az embernek – hál’ Istennek! – nem is jár állandóan azon az esze: bármelyik pillanatban meghalhat. Így is nehéz feldolgozni az irracionális halálfélelmet, hogy végül úgy tekintsünk a halálra, ami: az életünk mondatának végére kerülő pontként. Pont.

00110265

„Álatemető”

Így van ezzel Louis Creed is, aki a nyugodtabb élet reményében költözik családjával a nagyvárosból a harmonikus vidéki környezetbe. A követhetetlenül felgyorsult világból kilépve kicsit le akar lassulni, és többet foglalkozni a szeretteivel. A közeli campuson vállal munkát orvosként, miközben feleségével, Rachellel, valamint két gyermekükkel, Ellie-vel és Cage-dzsel berendezkednek új otthonukban. Összebarátkoznak a szomszéd kisöreggel, Juddal is, aki a helyi sztorik kimeríthetetlen tárháza. Ő mesél a forgalmas országútról, amelyen az olajszállító tartálykocsik számos kisállat életét követelik, és a birtokuk végében található „álatemetőről”, ahová a környékbeli gyerekek temetik elpusztult kedvenceiket. Hamarosan a Creed-család is kénytelen igénybe venni a kedvencek temetőjét. Jud súlyos titkot oszt meg Louis-zal a helyről, amely hatással lesz mindannyiuk életére. Egy nap pedig Cage „szaladni kezd pici lábain az országút felé…”

00110269

Dráma?! Menj színházba!

Kinget rendkívül nehéz mozgóképre adaptálni, mert karakterei szédítő mélységekbe ereszkednek alá a saját lelkükben. Ezek a mélyreható karakterábrázolások adják sikerének a kulcsát, és nem a cselekmény. Filmre vinni viszont elsősorban a cselekményt lehet.

Akárcsak az 1989-es adaptáció, ez a mostani is „kivonatos” élményt nyújt, nem tudja visszaadni sem hangulatában, sem karaktereiben az eredeti koncepciót (szemben például a tavalyelőtti Az remake-kel).

Wmn2

Szólj hozzá!