Noé: Az ember tragédiája - kulturbanyasz.hu

Noé: Az ember tragédiája

Darren Aronofsky monumentális Noé-látomása történelmi kalandfilmként lett beharangozva, ezzel szemben egy igen hangulatosra és stílusosra sikerült, fantasy-ba oltott posztapokaliptikus vallási drámát ülhet végig a nagyérdemű, aki elzarándokol rá a moziba. A film legalább olyan megosztó lesz, mint Mel Gibson Passiója, vallási hovatartozástól függetlenül. Ezúttal a nagy filmes mészáros”, Michael Bay elbújhat, ugyanis Aronofsky mindenkit lemos a föld színéről!

Darren Aronofsky író-rendező, akit maga Jancsó Miklós is méltatott (Jancsó két évig oktatott a Harvardon, ott tanította az ifjú filmes titánt), végül csak belevágta a fejszét a régóta dédelgetett filmes tervébe, melyben elénk tárja Noé és a vízözön történetét a saját víziójában. Azonban az apokaliptikus vízözönön túl mindig is jobban érdekelte maga az ember, hogy hogyan és mint élhette meg a világ végét, s bibliai adaptációjában pontosan erre fókuszál: Noéra.

noah 1
Klasszikusból idézve: "Itt úgyse jöttök át! (Russell Crowe)

Zavarbaejtő produktum született: mint mindenki, én is valamennyire „röghöz kötött” történelmi kalandfilmre voltam lelkiekben felkészülve, így egy percig is eltartott, míg magamhoz tértem a megdöbbenéstől, amikor az első, inkább fantasy-ra hajazó elemek feltűntek a vásznon. A posztapokaliptikus világkép is valahogy erősítette a fantasy élményt, ami mégis valamiféle időtlenséget árasztott magából: a néző teljesen elveszett az időben, ami épp annyira lehetett a múlt, mint a nem is oly távoli jövő. A táj elképesztő, hőseink mintha Cormack McCarthy-féle Az út vagy az Éli könyve díszletei közt bolyonganának a kősivatagos, felégetett, üszkös facsonkokkal tarkított földfelszínen. Az emberi gonoszság tette tönkre a földet, Káin vérei népesítik be ezt a haldokló világot, s közöttük bolyong mintegy elveszetten a vegetáriánus Noé és családja. Az ősi elvet vallva (“Csak annyit végy el a természettől, amennyire feltétlen szükséged van.“) igencsak magányosak ebben a velejéig elkorcsosult világban, ahol ember embernek farkasa. Noét emellett különös víziók gyötrik, melyek elvetik benne a gondolat magvát, hogy Isten kész elpusztítani a világot. Tanácsért és iránymutatásért nagyapjához, Metúselah-hoz szeretne fordulni, de ehhez át kell kelnie az óriások földjén. Végül sorsával szembesülve emberfeletti feladatra vállalkozik, amikor egy hatalmas bárka építésébe kezd. Az igazi megpróbáltatások azonban csak ezután következnek.

noah
Kinn vízözön, benn lelki terror (Jennifer Connelly és Russell Crowe)

A film első fele alapoz, bemutatja ezt a már-már szürreális világot, és elhelyezi benne hőseinket. A történetvezetés a kalandfilmekéhez hasonló, karakterábrázolása csaknem minimális, hangsúlyt Noé víziói kapnak igazán, amelyek bár brutálisak, de önmagukban is közel tökélyre csiszolt gyémántok. Különösen az emberi gonoszságot bemutató látomás elrettentően gyönyörű a maga naturalista ábrázolásában, amely révén egyfajta tükröt tart Noé elé, hogy rádöbbenjen: ugyanez a gonoszság munkál saját magában is. Ez épp olyan megrendítő és emlékezetes kép, mint amikor Júdás szembetalálja magát az ördöggel a híd alatt, miután elfordul Jézustól Mel Gibson Passiójában.

noah 2
A bibliai nephilimek vagy óriások bukott angyalokként hoznak áldozatot (Russell Crowe)

Bár a történet a Mózes könyvében leírt vízözön sztoriját veszi alapul, azért jelentős eltérésekkel is él, amivel a későbbi drámai szálnak ágyaz meg: Noé fiainak nincs felesége, egyedül a befogadott Ila nem a saját gyermeke, s bár gyengéd érzelmeket táplál az egyik ifjú iránt, a lány meddő. A filmben így az egyetemes jó és rossz kérdésköre mellett fölmerül egy sokkal földhözragadtabb, s így emberibb, ha úgy tetszik, gyarlóbb probléma, ami a nemiséghez, a fajfenntartáshoz és a szerelemhez kötődik. De most egy kissé előreszaladtunk!

Aronofsky nem sokat pepecsel, a film közepére már el is készül a bárka, és hullni kezd az égből az “áldás”. A hajót magát egyébként valóban megépítették, szigorúan szem előtt tartva a Bibliában szereplő adatokat. Viszont az összes állat komputeresen animált, s bizony itt-ott ki is lóg az a bizonyos lóláb, nem végeztek tökéletes munkát, szemben a hajót megostromló embertömeg csatajelenetével, ami viszont igazán szemet gyönyörködtetőre sikerült, semmi okunk nem lehet panaszra: mintha a Gyűrűk Ura tömegjeleneteit látnánk megelevenedni, a CGI hullámok pedig mindent visznek!

noah still
Szépség a szörnyetegek közt (Emma Watson)

A film első fele a vízözönben csúcsosodik ki, s ezzel látvány terén többé-kevésbé azt hozza, ami egy blockbuster-től elvárható, azonban ennél nem többet, s ez ma már – merem remélni – kevés. Azonban ott van még a film második fele, ami a valódi többletet hordozza. Hőseink egy úszó ólba zárva elképesztő drámába kezdenek, amelynek szálai már az első részben szépen elő lettek készítve, most azonban menthetetlenül összegubancolódnak, a néző legnagyobb örömére. Elszabadulnak az indulatok, végre elmélyülnek a karakterek. A vizuális effektek a háttérbe szorulnak, hogy utat adjanak a színészi talentumnak, az utóbbi javára eldöntve a nagy kérdést, hogy ma mire van szükség egy szórakoztató filmhez (Transformers?! Na, ne vicceljünk már kérem!). Különösen Russell Crowe, Jennifer Connelly és Emma Watson remekel, de nincs sokkal elmaradva Tubal-Káin szerepében Ray Winstone sem.

noah 9
Az író-rendező Darren Aronofsky és Russell Crowe

Aronofsky tökéletesen kezeli a feszültséget, ami a film végén található tetőpontban sűrűsödik össze: szinte minden idegszálam pattanásig feszült a jelenetnél, amelyben Noé egy kést tart szinte lehetetlenül sokáig – valójában néhány másodpercig – a magasba, s belül együtt sikoltottam az Ilát alakító Emma Watsonnal. Bődületes katarzis, imádom az ilyet, amikor egy film így meg tudja mozgatni az érzelmeimet, mindig ezt az érzést keresem, amikor beülök a moziba! Ma már milyen ritkán élheti át az ember! A filmre a második fele helyezte fel a koronát, és örülök, hogy akárcsak a Fekete hattyú esetében, úgy most is sikerült Aronofsky-nak libabőrt varázsolnia a karomra. Köszönet érte!

noah
Isten kegyeltjei (Jennifer Connelly és Russell Crowe)

Ebben az évben film még így nem volt rám hatással, tehát bátran kijelenthetem, számomra 2014 eddigi legjobb filmje a Noé. Jár a vastaps – na nem nekem, a filmnek! -, bár tudom, hogy erősen megosztó produkció született: a premier előtti vetítésen ha nem is sok – egy kezemen meg tudom számolni, hány – ember akadt, aki a film felénél elhagyta a nézőteret. A Paramount a vallási közösségek fogadtatása miatt – Aronofsky-t kihagyva a vágásból – három durván vágott verziót is készített a tesztvetítésekhez, ám mindhárom kelletlen kritikai visszhangot kapott. Nem lep meg, hiszen a filmkockákon – hiába a számtalan csoda! – Isten valahogy hangsúlyosan nincs jelen, szinte átérezzük Káin véreinek tragédiáját: Isten elfordult tőlük. Nem beszélve arról, hogy a filmváltozat szerint isteni hatalom kerül Noé kezébe, amivel úgy él, ahogy. A tesztvetítéseket követően a végső vágás jogát visszaadták Aronofsky-nak, akinek a saját – rendezői – változatát láthatjuk most a vásznon. A film egyáltalán nem igényli a 3D-t, szerintem anélkül is teljes a filmélmény, bár jómagam digitális 3D-ben tekintettem meg. Amúgyis, ha igazat adunk a látottaknak, hamarosan úgyis a saját bőrünkön tapasztalhatjuk meg, milyen is az, amikor Isten tisztára mossa a szennyest! Na az lesz ám az igazi 4DX élmény!

Publikálva: filmtrailer.hu, 2014. 03.29.

Szólj hozzá!