The Guitar: Soha nincs késő, hogy mindent megváltoztass!

Minden perc esély arra, hogy mindent megváltoztass. Még a legutolsó is. Robert Redford lánya mindezt dalban mondja el.

Mel-nek (Saffron Burrows) igazán pocsék napja van: reggel az orvosa közli vele, hogy gégerákja van és két hónap van hátra az életéből. Délelőtt a munkahelyén létszámleépítés miatt kirúgják. Délután a pasija teszi lapátra, mert időre (!!!) van szüksége a kapcsolatuk átgondolásához. Ezek után Mel úgy érzi – jogosan -, hogy nincs vesztenivalója, és hátat fordít a korábbi életének: egyszerűen kisétál az ajtón, hátrahagyva mindenét. Kivesz egy méregdrága, egybelterű művészlakást, és elhatározza, hogy megszerez mindent, amire valaha vágyott, de ilyen-olyan okokból le kellett róla mondania. Első a listán gyermekkori álmainak netovábbja: egy 1963-as tűzpiros Fender Stratocaster elektromos gitár.

The Guitar 2
Szürke kisegér Egérvárosban (Saffron Burrows)

Saffron Burrows lubickol a főszerepben. A Háborgó mélység című cápás horrorral robbant be a köztudatba, majd kilenc évet kellett várnia, hogy érdemei elismeréseképpen rámosolyogjon a nagy lehetőség. Smink nélkül, összetörve, és mégis játékos nőiességgel és szívet tépő méltósággal viseli magán Mel szerepét. Ha szenved, szó nélkül elhisszük neki, ahogy a látszólag jelentéktelen boldogságát is, amit a birtokolni vágyott tárgyak felett érez. Valóban ennyi kell ahhoz, hogy el tudjuk magunkat engedni, és mindenféle kötöttségek nélkül legyünk képesek élni? Elég egy fejünkhöz szorított töltött pisztoly?

The Guitar 4
"Pazarol a világ, én meg segítek neki"(Saffron Burrows)

 

Mel közelmúltjáról szinte semmit sem tudunk, a gyermekkori flashback-ek pedig egy meglehetősen introvertált személyiség képét rajzolják elénk. Amint felreped a lelkét borító védelmi burok, és megnyílik a világ felé – a külvilágot itt a csomagküldő és a pizzafutár szimbolizálja -, a világ is érdeklődni kezd iránta. Mit érdeklődni?! Úgy vonzza Cookie-t (Paz de la Huerta) és Roscoe-t (Isaach De Bankolé) magához, mint éjjeli lepkéket a villanyfény. Nem vár el tőlük semmit, legfeljebb annyit, hogy ha visszajönnek, csak a pillanatért tegyék. Mert neki csupán ennyi maradt. Ők pedig jönnek, legalábbis addig, amíg rabul ejti őket ez a pillanat.

The Guitar 1
Hárman párban (Saffron Burrows, Paz de la Huerta, Isaach De Bankolé)

A rendezői székben Robert Redford lánya, Amy Redford foglalt helyet. A színész-rendező apa árnyékából Amy-nek már az első rendezésével sikerült kinőni. A rendezőnő a drámai mondanivalója mellé a filmjébe még némi társadalomkritikát is becsempészett: Mel felelőtlen, fedezet nélküli, hitelkártyás költekezése tekintélyes fricska az amerikai fogyasztói társadalomnak.

A The Guitar alapvetően nem zenés film, de kulcsszerep jut benne a zenének. A felcsendülő remek zenei betétek David Mansfield nevéhez fűződnek. Nagy kedvencem az alábbi szösszenet (a szám eredeti címe: Phantom Band):

Videó lejátszása

 Amy Redford filmje igazi dráma egy korlátaitól megszabadult emberről, akiben van elég erő és bátorság, hogy hátat fordítson a szürke hétköznapoknak, és megélje álmait. Azokat az álmokat, amelyek ha nem is világrengetőek, de épp ezért annyira emberiek, és testet öltenek egy hangszerben.

Megjelent: filmstrip blog

Videó lejátszása

Szólj hozzá!