A halált meg kell tudni élni – Veszteségről, gyászról és transzgenerációs traumákról mesél a Pieces of a Woman

Wéber Kata és Mundruczó Kornél legújabb filmje velencei diadalmenetet és az SZFE melletti kiállást jelentett a többség számára. Mostanáig – amíg fel nem került a Netflix műsorára, és nem nézhettük meg mi is a filmet. Abban a pillanatban azonban mindezt elmossa a Pieces of a Woman rendkívül intenzív első fél órája, amely nem pusztán beránt a történetbe, hanem egyenesen résztvevőjévé tesz egy tragikus kimenetelű otthonszülés eseményeinek. Érzelmileg többé már nem szabadulhatunk, és még csak ezután jön a film valódi mondandója.

Martha és Sean a harmincas éveit taposó boldog pár, akik gyermeket várnak. A pocak már jócskán kerek, amikor megismerjük őket – minden rendben van a magzattal és a kismamával. Napok választják el őket attól, hogy szerető házaspárból az új jövevénnyel kiegészülve boldog kis család váljék. Kórház helyett az otthonszülést választják. Az Egyesült Államokban, a mai modern demokrácia fellegvárában – a fejemre ne szakadjon a Capitolium mennyezete – ez nem politikai kérdés, teljes egészében az egyén döntése; Martha pedig igazán öntudatos személyiség.

Amikor eljön az idő, minden folyik a maga medrében. A szülést bennfentesként követhetjük végig: Mundruczó vágás nélkül, több mint húszperces beállításban rögzítette az eseményeket, amellyel átütő filmélményt sikerült elérnie. Lehetetlenül hosszú snittjében egyszerre kap helyet a szülés tortúrája, intimitása és a születés csodája. Szavakkal nem leírható. Látni kell, átérezni – már amennyire ezt át lehet. Hiszen mit is mondhatnánk a szülésről? Fájdalmas? Borzalmas? Embert próbáló? Maga a csoda? Melyik kifejezésünk visz akárcsak a közelébe?

00177918

Mundruczó azonban továbbmegy. Kénytelen. A naturalizmust félredobva érzelmileg sokkol, de úgy, hogy abba – a kis szobában (és a milliónyi háztartásban) jelen lévő szereplőkkel együtt – majd’ belegebedünk! Szinte jólesik annak az embertelenül hosszú jelenetnek a végén a vágás (a félőrült Seannal, aki fél pár papucsban rohan ki az utcára, és a veszettül villogó mentőautóval), pedig a görcs nem enged bennünk, képtelen elereszteni azt, ami egy pillanattal korábban még ott volt.

„Martha? Ő mindig jól van”

Pieces of a Woman első fél óráján vagyunk túl. De már átment rajtunk egy úthenger. Főcím.

Wmn2

Szólj hozzá!