Már megint itt van ez a játék! BDSM, (nem) csak haladóknak!
Azt túlzás lenne állítani, hogy hét évvel ezelőtt az utolsó Fűrész-film minden szálat elvarrt volna, bár pont ez a franchise bizonyította, hogy akár a végtelenségig lehet toldozni-foltozni egy történetet, még ha a végeredmény úgy is fest, mint egy agyonasszimilált borg kollektíva a Star Trekből. A széria központi alakjának, a Kirakósnak a halála sem okozott gondot: hiába szenvedett ki kedvenc sorozatgyilkosunk meglehetősen csúnya körülmények között már a harmadik részben, még további négy epizódig hajtotta a lendület a vértől és belsőségektől lucskos körfűrészt. A Lionsgate Stúdió azonban nem nyugodott bele, hogy egyperces néma tiszteletadást követően térélményben bocsássa végső útjára a kifulladt franchise-t: már 2013-ban hallani lehetett, hogy valamilyen formában – folytatás vagy reboot – a Kirakós visszatér, hogy – ha kell, ha nem – rozsdás horgokkal és életlen pengékkel nyúzza tovább az idegeinket. Ebben partnernek bizonyultak a Spáh- Spierig-ikrek, akik élőhalottak (A zombik városa) és vámpírok (Daybreakers – A vámpírok kora) után Ethan Hawke-ot is belekényszerítették egy bizarr Időhurokba, mielőtt az újkőkori Piranha-filmek “jeles” írópárosával (Josh Stolberg, Pete Goldfinger) együtt egy életre-halálra szóló játék kellős közepén nem találták magukat… anyaszült meztelenül egy frissen zsírozott húsdaráló fölött lógva, amelynek hajtókarját Fűrész-fanok adogatják kézről-kézre.
Az új film szinte szolgaian másolja az elődeit: adott egy új játék, amelyben egy csapatnyi delikvens tart csapatépítő tréninget, miközben változatosabbnál változatosabb (?!) csapdákon kell rengeteg vér, hátrahagyott társak és sárba hulló méltóság árán átküzdeniük magukat. A gore-ba hajló gyilok mellett a Bostoni halottkémek televíziós sorozat izgalmait feszegető nyomozós szálnak lehetünk tanúi, ahogy a hurok mind szorosabbra húzódik a Kirakós nyaka körül, akinek jelenléte csak még nagyobb hintába teszi a nézőt. Spoilerkedni nem fogunk, mindenesetre a sokat megélt Fűrész-rajongók nem fogják az állukat hátrahagyni a nézőtér üdítőtől és széttaposott popcorntól ragacsos padlóján.
A Fűrész-filmek legszórakoztatóbb momentuma, hogy egy-egy epizód hogyan illeszkedik be a franchise egyre belterjesebb történetébe. Nagyon tetszik például, hogy a harmadik és a negyedik rész valójában egymással párhuzamosan játszódik; ahogy régebbi karakterek köszönnek vissza az újabb részekben (drogosok Jill Tuck, a Kirakós exének rehab-klinikájáról) vagy ahogy újra és újra visszakanyarodunk az első rész ikonikus láblevágós helyszínéhez. A Fűrész-filmeket lehet szeretni vagy utálni, egy azonban biztos: az első hét rész alkotói rendesen kigyúrták magukat storyboard rajzolásból, és legalább egy Kínai Nagy Fal méretű objektumra volt szükségük, hogy felvázolhassák a széria teljes idővonalát. A sztorival aztán jellemzően annyi időt elpepecseltek, hogy a bevezetésre szánt új figurákra és a csapdák kreatív megvalósításaira már nem jutott elég.
A legújabb etap ebből a szempontból is szintet lép… sajnos lefelé: az Újra játékban ugyanis egyedül csak a Kirakós figurája révén kapcsolódik a szériához, az eredeti történethez szinte semmi köze. S ezzel hatalmas bakot lőttek az alkotók: ildomos lett volna felkérni akár az első három vagy az utolsó négy rész forgatókönyvíró stábját, hogy valahogy férceljék már hozzá a franchise-hoz. Úgy látszik, egyedül Tobin Bellnek sikerült annyi pénzt ajánlani, hogy miatta újra embereket kínozzon… ezúttal a nézőtéren.
Pedig hát Halloran detektívet egészen ígéretesen kelti életre a mi utálni való cylonunk, Callum Keith Rennie: laza, mocskos és sármos – Dr. House fakabátban. Hannah Emily Anderson játszotta Eleanor is izgalmas karakternek tűnik fel elsőre BDSM-fétissel “megvert” törvényszéki patológusként, a felvágott nyelvével és veleszületett pimaszságával. Azonban egyik karakter sem képes a tengernyi vér felszínén maradni, a játékidő előrehaladtával jótékonyan süllyednek alá a középszer alatti ismeretlen régiókba.
Az új Fűrész sajnos nem több, mint egy újabb bőr lehúzása, a nyúzás folyamatát azonban most a nézőnek kell elszenvednie. Újra játékban, vödörrel a fejünkön, és a jegypénztárhoz befűzött láncokkal a nyakunkban. Ezúttal nekünk jár egy kirakós darab a kedvenc sorozatgyilkosunkból. Bizony, John, minden egyes eladott jegyért vezekelned kell! És a végén mi rakunk ki téged!
Publikálva: filmtrailer.hu (2017. október 30.)