Lorax: Rekviem a fákért

Dr. Seuss neve nálunk kevésbé ismert, az amerikai kontinensen viszont népszerű gyermekkönyv írót takar, akinek közkedvelt történetei és a saját maga által rajzolt, egyedi hangulatú illusztrációi már régóta foglalkoztatják az animációs filmek készítőit. Meséinek közelmúltbeli adaptációi (A GrincsA macska – Le a kalappal! vagy a Horton) most újabb klasszikussal, a Lorax címen futó, szintén örökérvényű igazságokat boncolgató animációs filmmel bővülnek, melyet a Gru és a Hopp alkotói varázsolnak a vászonra. A futurisztikus jövő mesterséges világa kel birokra a varázslatos múlt minden természetességével, hogy a fák nevében rendet tegyen a fejekben. Környezetvédelmi mese, kellemes humorral tálalva, némi túlzóan szirupos cukisággal nyakon öntve!

Lorax film alapötlete Chris Meledandri, az Illumination Entertainment alapítója, és Audrey Geisel, Dr. Seuss özvegye egyik közös beszélgetésekor szökkent szárba. Meledandri jól bevált munkatársait, Ken Daurio-t és Cinco Paul-t kérte föl a forgatókönyv megírására, akikkel korábban már a Gru-n, a Hopp-on és egy szintén Dr. Seuss-klasszikuson, a Hortonon is együtt dolgoztak. Chris Renaud pedig örömmel fogadta el a Gru után (és a Gru 2 mellett, ami 2013. július 4-én kerül a hazai mozikba), hogy ismét egy Illumination-filmet rendezhessen Kyle Baldá-val karöltve, aki ugyan újonc az egész estés filmek rendezésében, de korábban animátorként dolgozott a Szörny Rt-ben és a Toy Story 2-ben.

A történet Dr. Seuss 1970-ben megjelent mesekönyvén alapszik, ami kiegészül elsősorban az utópisztikus jövőkép tekintetében – utóbbit a két jeles forgatókönyvíró álmodta hozzá. Ebben a sajátságos világban adott egy idilli város, ahol boldogságban él ember-ember mellett, és az sem igazán zavar senkit, hogy nem csak az arcokon ül műmosoly. Itt ugyanis minden mű, az eredetiről készült kópia, még a fák is. Van mindenféle kivitel, a felfújhatótól a diszkóként világító verzióig. S mivel nincsenek fák, sőt, növények sem nagyon, így az sem csoda, ha palackozott levegőt árulnak a boltokban. A fogyasztói társadalom nyomokban Monty Python-os hangulatú kifigurázása („Kísérleteink azt bizonyítják, hogy az emberek műanyag palackba töltve bármit hajlandóak megvásárolni”) kegyetlenül találó, és egyben a film legjobb pillanatai közé sorolható.

the lorax movie image

A történet Dr. Seuss 1970-ben megjelent mesekönyvén alapszik, ami kiegészül elsősorban az utópisztikus jövőkép tekintetében – utóbbit a két jeles forgatókönyvíró álmodta hozzá. Ebben a sajátságos világban adott egy idilli város, ahol boldogságban él ember-ember mellett, és az sem igazán zavar senkit, hogy nem csak az arcokon ül műmosoly. Itt ugyanis minden mű, az eredetiről készült kópia, még a fák is. Van mindenféle kivitel, a felfújhatótól a diszkóként világító verzióig. S mivel nincsenek fák, sőt, növények sem nagyon, így az sem csoda, ha palackozott levegőt árulnak a boltokban. A fogyasztói társadalom nyomokban Monty Python-os hangulatú kifigurázása („Kísérleteink azt bizonyítják, hogy az emberek műanyag palackba töltve bármit hajlandóak megvásárolni”) kegyetlenül találó, és egyben a film legjobb pillanatai közé sorolható.

Ebben a feje tetején álló világban él Ted, a tizenéves kisfiú, aki a szomszédjában lakó, nála valamivel idősebb lány, Audrey kegyének elnyeréséért küzd, egyelőre vajmi kevés eredménnyel. Amikor azonban tudomására jut, hogy Audrey imádja az évek óta kipusztult fákat, elhatározza, hogy – szó szerint – a végletekig elmegy, hogy szerezzen neki egyet. Minden lében kanál nagyija a városon kívüli tiltott területre irányítja, egy öreg remetéhez, akinek tudomása van a fák rejtélyes eltűnéséről. A zárkózott öregúr belekezd egy csodálatos mesébe a fák védelmezőjéről, Lorax-ról, a különös, földöntúli lényről. Mire Lorax története teljes valójában kibontakozik, Ted is ráébred, hogyan keltheti életre a fákat, hozhatja vissza Loraxot és vonhatja magára szerelmének figyelmét. Azonban nem mindenkit fog el a boldogság Ted terveitől.

lorax 2

Lorax gyönyörűen animált alkotás, amely megpróbálja visszaadni Dr. Seuss figuráinak egyediségét. Azonban attól tartok, pont ez a Seuss-i hatás az, ami a felnőttek szemében émelyítően eltúlzott “cukiság-faktorral” bír, az aranyos medvebocsokra emlékeztető barbalútok, a főnixmadárra hasonlító récerúcák és a két uszonyukon sétafikáló zümmögőhalak a korai Walt Disney rajzfilmek negédes állatfiguráit idézik. Szó se’ róla, hogy ezek a „drágaságok” szolgáltatják a film viccesebb gegjeit is, azonban látványukra a gyermeket kísérő felnőtt szájában egy vödör citromlé elfogyasztása után is émelyítően édes mellékíz marad. Ami viszont telitalálat, hogy a jövő műanyag városa vonásaiban erősen a ’60-as, ’70-es éveket idézi, és ez a sajátos korkeveredés csak jót tesz a filmnek, még ha hasonlót láthattunk is már a 2005-ös Robotok animációs zsánerben. A film eleji nyitódal, amely bemutatja az egész művárost, elektronikus hangszereléssel készült, ellentétben a film záródalával, amely – témájához illően – akusztikus hangszerek aláfestésével szólal meg; ezzel is remekül kiemelik a film kettősségét, a mesterséges és a természetes világ közti ellentétet.

A történet szerkezeti felépítése meglepően jó, a mese a mesében szál ügyesen mélyíti el az egészet, egyedül a lezárás válik elkapkodottá. A levonható erkölcsi tanulságok kissé szájbarágósak, de ezen kár fennakadnunk, hiszen elsősorban az ifjabb korosztálynak szóló meséről van szó, nekik pedig nem elég pusztán sejtetni a lényeget, bizony az orruk elé kell tenni. Még így is dicséretes, hogy a film végkicsengése nem greenpeace-esen a fakitermelés ellen bont zászlót, hanem a mértékletesség elvét emeli piedesztálra, amely arany középútként abszolút elfogadható alternatíva.

lorax 3

A filmet eredeti nyelven láttam, és teljesen meg voltam elégedve az eredeti szinkronhangokkal. Ted és Audrey karaktereit (Dr. Seuss a felesége és saját maga – Theodor – nevét kölcsönözte nekik) Zac Efron és Taylor Swift szólaltatják meg, teljesen korrekt módon. Danny DeVito Lorax-ként és Ed Helms (igen, a Másnaposok fogatlan-tetovált tagja) Valahászként (az ifjú és az idősebb figurának is ő kölcsönzi a hangját) parádésat alkotnak. Valahász az eredeti történettel ellentétben a filmben nem szörnyetegként, hanem esendő emberként jelenik meg, hogy azonosulni tudjunk vele.

Lorax könnyű szívvel ajánlható elsősorban a kisebbeknek (6 éves korhatártól adják a mozik). A gyerekek különösen élvezni fogják a 3D-s részeket, amelyek az akciódúsabb jeleneteknél – sajnos, nincs olyan sok belőle! – igazán látványosak (lásd: Valahász ágymentő akciója!). Ugyanakkor a felnőtt kísérők kissé feszengeni fognak, de a bájos humora talán őket is leveszi a lábukról. Aztán ne lepődjetek meg, kedves Anyukák és Apukák, ha a mozi után a gyermek vattacukor-fáért kezd nyúzni! Köszönjük, Dr. Seuss!

Publikálva: filmtrailer.hu (2012.10.19.)

Szólj hozzá!