Mad Max: A harag útja – Hátraarc

George Miller rendező előszedte és leporolta Mad Max klasszikus figuráját, azonban nem kívánta az eredeti történetet sem reboot-olni, sem remake-elni, egyszerűen egy olyan korrekt mozit akart leforgatni, amilyet az általa életre keltett posztapok fantáziavilág szerinte megérdemel. Ettől azonban jóval többet tett: életre hívott egy végletekig leszálkásított akciófilmet, amelynek képkockái az adrenalintól és a nitró lángjától megégve pöndörödnek fel, s egy, a címszereplőt is maga mögé utasító, harcos amazont, aki Ellen Ripley posztapok reinkarnációja, egy igazi “tökös”, félkarú angyal. Valhalla!

Baráti társaságban kedvelt szórakozásunk régi, klasszikus filmeken elmerengeni: ha ma kerülnének megfilmesítésre – a mostani technikai háttérrel és a rendelkezésre álló filmes tapasztalattal, hogy a százmilliós gyártási költségekről már ne is beszéljünk! -, akkor vajon az eredetitől mennyivel másabb – jobb vagy rosszabb – produkciók születnének? S itt nem az oly trendi remake-gyártásra gondolunk, hanem az eredeti alkotók – például „egy” Alfred Hitchcock – kezébe helyezett olyan lehetőségről, amellyel nem élhetett a filmjei kapcsán. Mit kezdett volna például Hitchcock egy steadicammel? Mennyire változtatta volna meg a filmjeit?

mad max fury road 5

Nos, George Miller rendezőnek megadatott a lehetőség, ami csak keveseknek a filmtörténelemben: 36 évvel az első filmje után úgy tágíthatta ki annak univerzumát, ahogy arról korábban álmodni sem mert volna. Érthető módon nem pusztán egy reboot-ot szeretett volna a már amúgy is kultklasszikussá vált Mad Max-hez, hanem egy egészen új történetet elmondani, s egyben egy újabb szériát elkezdeni. Így hát Miller legújabb őrülete simán illeszkedik a többi Mad Max film sorába: önmagában is megáll a maga lábán, nem szükséges hozzá a korábbi filmek ismerete, ugyanakkor mégis tekinthető a trilógia folytatásának is. Miller ezzel nem csak a „régi motoros” Mad Max rajongóknak kedveskedett, hanem sikerült megszólítania az ifjabb nemzedéket is, akiknek semmit sem jelent a posztapokaliptikus világba szakadt országúti harcos magányos figurája.

mad max fury road 1

A ’70-’80-as években jónéhány posztapokaliptikus film született, ezek legtöbbjének a rákfenéjét az alacsony költségvetés jelentette. Ott volt például a Zardoz Sean Connery ma már nevetségesnek ható maskarájával (mennyire menő lehetett ez akkor, lásd: Demjén Rózsi!) vagy az olasz Enzo G. Castellari nagybecsű klasszikusa, a hangalámondásos VHS korszak egyik rongyosra koptatott filmje, A Riffek bandája (és folytatása, a Menekülés Bronxból). Ezen posztapokaliptikus filmek közül magasan kiemelkedett Miller ’79-es Mad Max-e, amely mind az író-rendezőjének, mind az akkor még ismeretlen Mel Gibsonnak meghozta a világhírt. Így a folytatásoknak már jóval magasabb költségvetésből tudtak nekifutni, ami révén mind’ többet és többet tudtak megmutatni abból a feje tetejére állított, a végpusztulás küszöbén (vagy éppen azon túl) álló világból, amely George Miller őrült agyszüleménye, s amely aztán valóságos kulturális forradalmat indított el: Miller világából merített számtalan könyv, film, festmény és számítógépes játék, amely a világégés utáni korszakban játszódik.

mypv7fr

Mégis, hová lehet még „fejleszteni” vagy inkább zülleszteni Mad Max világát? Lehet még többet hozzátenni a roncsokon lovagló, túlélésre játszó, s a túlélésbe beleőrült figurák roncsderbis fogócskázásához? Miller szerint igen. S ezzel értelmet nyer a cikkem elején említett játék: igenis lehet pozitív kicsengésű alternatívája a „nagy öregeket” ismét visszaengedni a tűzhöz, kezükbe adni az új kütyüket, akik ezekkel egy egészen elképesztő, működő, lélegző, valóságosnak ható fantáziavilágot képesek alkotni, egyszóval lényegesen többet hozzátenni a korábbi koncepcióhoz. Miller esetében ez azt jelenti, hogy olyan hagymázas rémálmot varázsolni a vászonra, amelytől minden, a posztapok világhoz valamennyire vonzódó rajongó megnyalja mind a tíz ujját!

mad max fury road 2

A filmet elnézve cseppet sem lepődtem meg azon, hogy A harag útjának kezdetben forgatókönyve sem volt, csak Miller fejében csapongó kusza képek, amelyeket storyboard formájában vetettek végül papírra, s később ebből a 3.500 képből készült el a szkript. Igen, a helyzet az, hogy Miller filmje igazából nem több mint egy nagyon hangos, nagyon pörgős, csilivili videóklip, amely magas oktánszámú benzinnel van átitatva, a végét meggyújtják, és olyan gyorsan pörgetik a vetítőben, hogy nehogy visszaégjen. Szálkásított akciómozi, ami három nagyobb akciójelenetet ölel fel – de még az akciószcénák között sem ül le vészesen, mivel minél többet látunk Miller szétszűrőzött világából, annál inkább a részesévé akarunk válni. Persze, csak a kényelmes moziszékbe süppedve!

00d148821f3bf8cb5b482661d822a534

Ahogy azt a korábbi Mad Max filmeknél is megszokhattuk, ez a kaszkadőrök nagy mozija: ami robban, törik és szakad, az maga a valóság, számítógépes effektet csak a namíbiai táj turbósításához, a vihar megjelenítéséhez, a kaszkadőrök biztonsági kötélzetének és Furiosa bal karjának eltüntetéséhez vettek igénybe. A színészek is több kaszkadőr mutatványt bevállaltak, így például valóban Tom Hardy lóg fejjel lefelé két száguldó teherautó között vagy épp Nicholas Hoult mászik fel egy mozgó járműre. Mindezek fényében a végeredmény még elképesztőbb, hiszen itt minden ég, robban, mozog, törik, szakad, repülnek az emberek hol a detonáció, a sebesség vagy épp egy balhorog szelének szárnyain.

mad max fury road 3

Ez az a film, amihez igazából történet sem kell, ennek ellenére van, bár valóban nyúlfarknyi: a Furiosa nevű katonanő ellopja a tömegeket az ivóvízzel sakkban tartó, istenként tisztelt vezér, Halhatatlan Joe legértékesebb „vagyontárgyait”, s miközben Joe minden épkézláb emberét Furiosa után küldi, Max persze épp rosszkor van rossz helyen.

mad max fury road 4

Max először kap olyan női társat, aki vele egyenrangú, sőt, olykor még sokkal érdekesebb karaktere is a történetnek, mint ő maga. Ebben talán közrejátszhat az is, hogy Miller felkérte Eve Enslert, a népszerű drámaírót (egyik legismertebb műve a Vagina monológok) és feminista aktivistát némi konzultációra a női karakterekkel kapcsolatban. Ez olyan jól sikerült, hogy többször kerül Charlize Theron Furiosaként a film középpontjába, mint maga Max. Kicsit úgy érzem, hogy Hardy háttérbe szorul, s A harag útja valójában inkább Furiosa, mint Max filmje. Ez olyannyira igaz, hogy még Nicholas Hoult szenzációsan elmaszkírozott hadfiúja is messze izgalmasabb karakter, mint maga a címszereplő. A film főgonoszaként meg kell még említeni Hugh Keays-Byrne-t, aki nem először kerül szembe Max-szel: ő játszotta a ’79-es Mad Max rosszfiúját, Toecutter-t, ezúttal azonban egy egészen más figurát formál meg. Bár az arcát végig maszk takarja, mégis lehengerlően oldja meg a feladatot, ezzel a Mad Max-filmek legemlékezetesebb antagonistájává avanzsálódva.

tumblr nnlit5nj7o1u62kxvo1 500

A hollywoodi filmiparban trendivé vált a hátraarc: rengeteg filmet remake-elnek, reboot-olnak, térnek vissza az eredeti gyökerekhez, az esetek többségében teljesen feleslegesen. Legtöbbször pont a “retro-feeling” veszik el, mindaz, amiért szeretjük a régi klasszikust. Ha már hozzá kell nyúlni egy filmhez, akkor már tegyék úgy, ahogy Miller tette azt a Mad Max-szel: hagyják meg az eredeti film nézők által felmagasztalt értékeit, s tegyenek hozzá valami újat, előremutatót, amitől új mondanivalót nyer… Hiába, mi nézők nem akarjuk ugyanazt megnézni új köntösben. Akkor majd elővesszük a régit, az értékeset. Tessék a régi köntösben valami újat mutatni! A hátraarcnak csak Miller-féle formában van értelme: visszafelé tekintve is előre vigyen az út.

Publikálva: filmtrailer.hu

Szólj hozzá!