Élet a multiplexen túl – Ezért vidd el a gyereket a Hófehérke mesebalettre az Erkelbe!

Vajon mit lehet még kihozni a Grimm fivérek kultikus meséjéből? Van-e még olyan feldolgozása, amely képes újat mutatni a mindannyiunk számára olyan jól ismert klasszikus történettel kapcsolatban? No, elvittem a lányomat az Erkel Színház Hófehérke és a 7 törpe című táncjátékra a Magyar Nemzeti Balett előadásában – és kiderült, hogy van. Hogy miért? Fogd meg a söröm, elmondom! (Spoiler: NEM az Erkel büféjében kapható csokis süti miatt, bár ez is fontos tényező. Nyilván.) 

Mese a javából

Már az első szín – meg a mindent elrejtő színpadi függöny, amely a Grimm testvérek történetét idézi –előrevetíti, hogy mire számíthatunk a továbbiakban: a díszlet állkoppantó látvánnyal taglóz. Majd megjelennek a kedves kis törpék, börleszk-szerűen eltúlzott mozdulatokkal egy kocsit vontatva a színpadra, rajta embernél magasabb, lepellel borított, hatalmas csomag. Miközben némi bohóckodást követően előkerül az eltűnt hetedik társuk – ki más, mint az örök renitens Kuka –, már észrevétlenül be is lopták magukat a szívünkbe. Kuka nem rest „leleplezni” a terhüket egy méretes mesekönyv formájában. Amikor felüti a borítót, maga az „összehajtogatott” banya ugrik elő belőle. Hát, így kezdődik ez a mese…

A Magyar Nemzeti Balett társulata nem véletlenül tartozik a világ élvonalába. Egyedülálló produkciót visznek a színpadra most is – ifj. Harangozó Gyula koreografálásában, és Kocsák Tibor fülbemászó dallamaitól kísérve. Szóval, engedjük el a kérdést, hogy miért is épp a balett maradna ki Hófehérke repertoárjából? Azért, mert így is jó.

00052015

Mikor szólalnak már meg?...

…Érkezik az elsuttogott kérdés, ha az ember nem készíti fel előre az ölében mocorgó csemetéjét, hogy a balettben nincs dialógus. Itt a test beszél, a mozdulatokkal kell kifejezni a cselekmény mellett a „belbecset” is. Az Erkel nézőtere lejthetne nagyobb szögben is, hiába ülünk a harmadik sorban, a gyerek az ölembe kényszerül, ha látni szeretne. De mindent egybevetve tökéletes helyen ülünk, a zenekari árok közelében, ahová be is kukkantottunk az előadás kezdete előtt, és később egészen közelről szembesülünk a darabot jellemző elképesztő színpadi technikával. Ja, hogy ez már több mint tíz éves? Nos, minket így is minden további nélkül lenyűgözött.

A mozgókép nem tudja visszaadni az élő előadás varázsát, amelyből nem elég, hogy nincs két egyforma, de ráadásul több érzékszervünkre hat egyszerre. Nem érnek a nyomába a három-négy-öt dimenziót kínáló mozik sem, ahol kirántják az ember alól a széket… vagy épp a képébe tüsszentenek. Nemhogy ajánlott, hanem egyenesen kell a színházélmény gyereknek és a felnőttnek egyaránt.

A színház megmutatja, hogy van élet – mi több, az igazi élet ott kezdődik! – a multiplexeken és a magyar háztartások nappaliját még mindig uraló, egyre laposabb és dizájnosabb fényforrásokon túl is.

És a csőlátás megelőzésénél nincs is ideálisabb egy mesedarabnál, amely nagyszerű szórakozást nyújt az egész család számára.

wmn uj

Szólj hozzá!