A Halálos iramban legújabb epizódjának sikerült a lehetetlen: rálicitálni látványban az előző etapra, és immár Marvel-méretűvé duzzasztania az univerzumát!
Keanu Reeves és Patrick Swayze 1991-es klasszikus rabló-pandúr filmjének, a Holtpontnak a sztorija tíz évvel később csilivili autós kasztnit kapott, ami berobbantotta a Halálos iramban kéjgázzal és tesztoszteronnal túlfűtött motorját. A folytatások aztán igazolni látszottak, hogy a két főhős, Dom és Bryan közti dinamika nélkül szart se ér az egész, a spin-offnak is tekinthető harmadik rész, a Tokiói hajsza pedig sokáig gubbasztott megtűrt mostohatesóként az epizódok közt, mire helyet találtak neki a franchise kronológiájában.
A gyorsulási versenyek világát később felváltotta a kémeké. Nem biztos, hogy minőségi csere történt: ekkor kezdett látványosan elszakadni a széria a valóság talajától, ahogy Dom legendás Dodge Chargere kel szárnyra az első epizód végén. Az újabb és újabb részek a látvány terén egymásra licitáltak, Dom Toretto egyre népesebbé váló „családja” pedig kétségbeesetten próbálta kitölteni a Paul Walker halálával keletkezett űrt. A valaha jobb napokat is látott franchise varázsa ma már inkább az agyament akcióiban és a neves szereplőgárdában keresendő. Nem cáfol rá erre a legújabb, kilencedik epizód sem.

Dom Toretto szívesen kilépne a körülötte forgó, személyes kis univerzumából, élete végéig traktorokat buherálva a fiával egy festői farmon, de a baj sosem jár egyedül, csak és kizárólag vele együtt, kéz a kézben. Hiába, nehéz a Torettók élete, de hogy mennyire, na pont arra keresi a választ az aktuális etap! A tét persze most sem lehet kevesebb, mint a világ megmentése, ám a soron következő szuperkütyü megtalálása mellett eltörpül az a tesó-tusa, amelyet Dom és öccse, Jakob a vászonra rittyent. A hirig, mint mindig, most is a múltban gyökeredzik, és a 9. etap valódi érzelmi tölteteit ezek a flashback-ek szolgáltatják.
Ha IMAX-ben néznéd a filmet, szemet szúrhat a film eleji Universal logónak az alacsonyabb felbontása, ami persze nem hiba a mátrixban: a film nyitójelenete Dom fiatalkorába kalauzol, így az eredeti, ’90-es évekbeli logót láthatjuk visszaköszönni a vásznon. A film legjobb jelenetei nem a fizikát meghazudtoló akciók, hanem azok, amelyek Dom és Jakob közötti testvéri köteléket szálakra tépázzák.

Szinte fáj visszatérni a benzingőzös múltból a bugyuta jelenbe, ahol a hőseink az első tengelybe akasztott drótkötélen hintáztatják a verdákat egyik hegycsúcstól a másikig vagy épp mágnesként jojózva velük pusztítják nemcsak a környezetet, hanem az agysejteket is.
