Az Oscar-díjas Anne Hathaway totálisan szétcsúszva szedegeti darabokra hullott életének szilánkjait. Az eredmény egy figyelemreméltó film, amelyet a magyar mozik sosem mutattak be, de szerencsére 2017. november közepétől meg lehet nézni az HBO-n. A kolosszus identitászavaros produkciója láttán akaratlanul is Petőfi Sándorhoz fohászkodom (lásd a harmadik alcímet), hogy a végén morogva csapjam a falhoz az üveget, mondván: (Ebből) Többet nem iszom!
Nem a méret a lényeg
Nacho Vigalondo spanyol filmes pontosan tíz évvel ezelőtt lökte bele az átlag kispolgárt egy időhurokba az Időbűnök című első nagyjátékfilmjében, amelyben egymástól távol álló műfajokat, az időutazásos sci-fit házasította a sorozatgyilkosos thriller műfaji elemeivel. Megkapóan eredeti mozgókép született, amelyben az irreális helyzetbe sodródó kisember elszánt kapálózásával még jobban belegabalyodik az idő nyúlósan cseppfolyós szálaiba, mint légy a pókhálóba. Az Időbűnök főhősének önmagából kifordulva mélyen alá kellett buknia saját zavaros lelkivilágába, hogy a mélyponton megvetve a lábát, újra a felszínre emelkedhessen. Ez a lendület a hispán író-rendezőt egyenesen Hollywoodig repítette.

Vigalondo legújabb filmjében a teljesen szétcsúszott Gloria (Anne Hathaway) vetíti ki hegynyi méretű problémáit a világ túlsó felére, hogy aztán Szöul népessége érdekében szembenézzen velük. A romantikus komédia keveredése a hagyományos szörnyfilmek, a kaidzsúk (távol-keleti filmműfaj, amely általában Japán nagyvárosokat megtámadó vagy egymással harcoló szörnyekre épül – a szerk.) toposzainak parodisztikus komponenseivel ismét zavarba ejtő elegyet ígér.
A felütés kafkai, a végkifejlet pedig meglepően drámai. Szóval igazi különlegesség.
Nem csoda, hogy a Godzilla jogait birtokló szörnyfilmes stúdió, a Toho felfújta magát, és bíróság elé citálta a gyártót. Vigalondo filmje azonban aligha fogja elhomályosítani a japán ősgyík mítoszát. Mondhatni, nem egy súlycsoportban küzdenek. A kolosszus megszeppenve pislog föl a Godzillára, mint bányász a liftakna zsugorodó fényfoltjára: ugyanakkor mélyebb, tartalmasabb szórakozást ígér, mint holmi Tokiót leamortizáló őshüllő.
