A Függetlenség Napja 2: Fel! Támadás!

Roland Emmerich korábbi elveit sutba dobva ezúttal a két évtizeddel ezelőtti kasszasikerének, A Függetlenség Napjának a folytatásában amortizálja le az életterünket. A klasszikus hollywoodi sikerrecept (nagyobb és hangosabb) kreatív ötletekkel gazdagodik, amelyek azonban rendre kihagyott ziccerként mennek a levesbe. Bon Appétit!

Roland Emmerichnek, bármennyire zseniális vizualitású rendező, az utóbbi időszakban hullámvölgy az osztályrésze, amelynek Hollywoodban csupán egyetlen valamirevaló gyógymódja ismert: a korábbi sikerekhez való mellé-, akarom mondani, hozzányúlás! A legnagyobb közönség és szakmai elismerést (Oscar-díj a legjobb vizuális effektekért) arató produkciója pedig nem más, mint A Függetlenség Napja idegeninváziós sci-fi akciófilm, amellyel sikerült Tim Burton hasonszőrű, de teljesen más hangvételű és műfajú kultklasszikusával, a Támad a Mars! című paródiával egy időben előállni. A két dudás végül nagyon is jól megfért egy csárdában, sőt, mi több, alapot szolgáltatott az előbb bemutatott Burton-produkciónak a zsáner kikarikírozásához.

Emmerich világpusztító fétise közismert, az elmúlt évek folyamán már annyiféleképpen állította falhoz bolygónk élővilágát, élén az emberiség nevű rákfenével – ügyesen meglovagolva a Millenium-trendet, a globális felmelegedést és a maja naptár keltette tömeghisztériát! –, hogy afféle Nagy Mészárosként is tekinthetnénk rá! Nem csoda, hogy az elmúlt időszak (AnonymusAz elnök végveszélyben, Stonewall) útkeresése végül a korábbi szerepkör újra felfedezésébe torkollott – senki sem bújhat ki a bőréből, avagy suszter maradjon a kaptafánál! –, s e másik “látnoki erejű” rendezőnek egyúttal sikerült felülkerekednie a folytatásokkal szembeni előítéletein is.

a fuggetlenseg napja feltamadas kritika 5
Az elnök emberei (Gbenga Akinnagbe, Maika Monroe és Jeff Goldblum)

Dean Devlin, akivel Emmerich közösen hozta össze A Függetlenség Napja forgatókönyvét, már 20 évvel ezelőtt kidolgozta a folytatás szkriptjét, amit akkor azonban nem talált méltónak az első részhez, így talonba került. Vajon mitől lett most mégis annyira jó, hogy érdemes legyen vele foglalkozni? Talán a bűvösen kerek évfordulónak köszönhetően? Vagy esetleg egy leszállóágban lévő rendező hattyúdalának igézetétől? Amit annakidején ketten dobtak össze, annak most öten veselkedtek neki, a végeredmény pedig – amiből Susan Sarandon színésznő az elolvasását követően köszönte szépen, de nem kért! – a vásznon kel most életre.

Izgalmas felütéssel indít a film: a fejlett nyugati civilizációban az idegen technológia emberi (újra)hasznosítása, és az elmúlt 20 év fejlődésében betöltött szerepe (ezt láthatjuk a járműveken, az építészetben, stb. megjelenni) kap erőteljes hangsúlyt, míg a harmadik világ hosszú évekig elhúzódó dzsungelharcot volt kénytelen vívni a földönkívüliekkel. Ez az Elysium–District 9-i disztópia inkább Neill Blomkamp író-rendező társadalmi érzékenysége után kiált, s hamar nyilvánvalóvá válik, hogy Emmerich sajnos valóban képtelen e két világ közti feszültséggóc kitapintására: számára nem több pusztán remekül berendezett díszletnél – s így hatalmas, szinte anyahajónyi ziccernél! – a ’96-ban megálmodott inváziós sci-fijének megalomániás újrázásához! A dzsungelharcos szál belebegtetése már-már Predator-szerű bozótharc víziójának ígéretével kecsegtet a szárazföldön is hadrendbe sorakozó idegenek ellen, sajnos azonban ez az elképzelés is a kihagyott ziccerek táborát erősíti!

a fuggetlenseg napja feltamadas kritika 4
Világvég

20 évvel ezelőtt imádtuk a Top Gun légi és a Star Wars űrcsatáit összemixelő, függetlenségnapi légi parádét – hol voltunk itt még a Csatahajó mókás vízibolhaként ugrabugráló űrhajóitól?! -, az Arthur C. Clarke A gyermekkor vége című regényét megidéző, a nagyvárosok egén elterpeszkedő űrhajókat, és az alant, jellemzően inkább tűzzel, mint vassal végrehajtott Oscar-díjas városrendezést. Látvány terén magasra helyezte a lécet az előzmény. Az elmúlt két évtized filmes technológiai innovációja legalább akkora léptékű előrehaladást produkált, mint a földönkívüli megszállók “jóvoltából” az emberiség, aminek következtében a ’96-os filmhez hasonló – vagy inkább azon messze túlmutató – forradalmi vizualitás inkább csak a Cameron-féle, a pepecselésre rengeteg időt, energiát és pénzt fordító sztárrendezők sajátjává vált.

dsc 4348.tiff
Ha Thor öccse velünk, ugyan ki lehet ellenünk? (Liam Hemsworth)

Kicsit kapunk mindenből, csak hatványozottan eltúlzott mértékben, így borítja árnyékba például az idegenek anyahajója a fél bolygót, s ezúttal nem elégszik meg a napernyő szerepkörrel, hanem saját gravitációját – egy ekkora testnek bizony már lehet! – kihasználva a 2012-t megszégyenítő pusztításpornóba kezd. Ám most nincs az a vírus, ami megmenthetne minket, szerencsénkre az idegenek leggyengébb láncszeme – talán túlzott magabiztosságában! – maga dönt úgy, hogy az emberiség számára felfedi magát, s mi szemfülesen élünk is a felkínált lehetőséggel. A film fő cselekményszála körülbelül két mondatban összefoglalható, s az a gyanúm, ez a sztorimag lehetett az, amit Devlin annakidején kevésnek talált – s most Emmerich-kel közösen mégis megvalósítottak.

a fuggetlenseg napja feltamadas kritika 1
A 2012 pusztítása csupán bemelegítés volt ehhez képest

Na de hagyjuk már a történetet, minek is az nekünk, hiszen ez egy látványfilm, elég az állkoppantó panoráma a vásznon, na meg a tökös főhősök a laza és idézhető egysorosaikkal… és itt az újabb bökkenő! Humor és karizma terén is elvérzik a produkció, hiányzik Will Smith pimasz arroganciája, s hiába arcpirítóan magas a kért gázsi, amitől még a producerek zsebében is kinyílik a bicska (50 millió dollárról beszélünk), a bociszeműLiam Hemsworthszel és a teljesen jellegtelen Jessie T. Usherrel – valljuk meg őszintén – nem igazán sikerül pótolni! Kettőjük konfrontációjának semmilyen súlya, sava-borsa nincs, teljesen érdektelen, miért fújnak egymásra. Náluk csak Maika Monroe Patricia Whitmore-ja, a korábbi elnök laza és kemény lánya semmitmondóbb – ennek fényében az egész Mae Whitman-ügy (Whitman kisasszony játszotta még ’96-ban az elnök kislányát, a folytatásra azonban már nem felelt meg, mert állítólag nem elég dekoratív a szerephez; Whitman barátai és rajongói kiakadtak a hír hallatán) csak felfújt lufinak hat.

a fuggetlenseg napja feltamadas kritika 3
A világunknak Emmerichnél pusztulnia kell

Még az előző részből visszatérő “nagy öregek” is meglehetősen haloványak, Jeff Goldblum olykor ripacskodásig túltolja a figuráját, az apját játszó Judd Hirsch pedig hiába lép elő egyszemélyes akcióhőssé, a történetbe feleslegesen behurcolt, majd a szüleik mellett a rendező és a forgatókönyvíró által is magukra hagyott gyerekek maguk alá temetik. Egyedül Bill Pullman exelnöki karakterében van még kellő lendület egészen a demagógnak ható lelkesítő beszédig, ami inkább csak paródiája a ’96-os csata előtt elhangzottnak. Charlotte Gainsbourg nagyszerű, elsősorban drámai vénájú színésznő, s talán épp ezért lóg ki ebből a produkcióból, ráadásul Goldblummal való egymásra találásuk plágiumszagúan idézi meg a Jurassic Park folytatása, Az elveszett világ hasonló jelenetét Julianne Moore-ral.

Több sebből is vérzik A Függetlenség Napja – Feltámadás, amely egy sajátos és furcsa keveréke lett az Alien-filmeknek, Az elveszett világnak és a legelső Függetlenség Napja mozinak, sajnos, az utóbbi erényeit kigyomlálva. Nem kellett volna Emmerich-nek ebbe a folytatásba belevágnia, s a gyomrom összerándul azoktól a híresztelésektől, hogy újra előveszi a Csillagkaput. Tessék visszatérni az eredeti filmekhez, és, ötletet merítve akár Christopher Nolan-től (mintha a Csillagok között taktusait véltem volna felfedezni a földbe fúródó anyahajó képsorait keretező zenei kompozícióban), a változatosság kedvéért ezúttal az egész világegyetem elpusztítására törni! A feltámadásból ezúttal, Hofi Géza (az Isten nyugosztalja!) klasszikusát szabadon idézve inkább lett “Fel! Támadás!” A harmadik részre legalább egy Halálcsillag dukál! 

Publikálva: filmtrailer.hu (2016. június 25)

Szólj hozzá!