Az 1883 egy western azoknak, akiknek nem jött be A vadnyugat törvényei szerint feketelevese és A kutya karmai közt elfojtással teli, megszelídített férfivilága. Taylor Sheridan új tévésorozatában megmutatja, hogy milyen lehetett az igazi vadnyugat.
Milyen western az, amelyik könnyekre fakasztja, majd lóra ülteti a közel nyolcvanéves színészlegendát, Sam Elliottot? Az a fajta, amelyikben az állad alá pisztolyt szorítva a legjobb barátod sürgető zsörtölődése kísér, mert nem fűlik hozzá a foga, hogy sötétedés után kell elkaparnia. Nemrég Sam Elliott kirohanásától volt hangos a sajtó, aki Jane Campion körbeünnepelt sikerfilmjét lagymatag szarnak titulálta, amit boldogan vetne a kutyák elé. „Hol van ebben a westernben a western?”, tette föl a költői kérdést a színész, aki azt is kifogásolta, hogy a montanai tájért miért kellett a stábnak egészen Új-Zélandig elmennie. Az ő olvasatában a western ma valahol Taylor Sheridannél kezdődik.
A színészből forgatókönyvíróvá előlépő Sheridan már a Sicario határokon átívelő thrillerjével igen magasra helyezte a mércét, de A préri urai és a Wind River tette igazán a “vidéki Amerika mozgóképes krónikásává”. 2018-tól a televízióban is kipróbálta magát, a földjét védő farmercsalád, a Dutton-família immár négy évadon át hömpölygő sagája, a Yellowstone Kevin Costnert is a képernyőre csábította. Ilyen pazar felhozatalba már igazán beleférnek az olyan félresikerült adaptációk is, mint amilyen a Tom Clancy-féle Bűntudat nélkül vagy Angelina Jolie tűzoltós kalandja, az Akik az életemre törnek. Ha viszont eredeti történetről van szó, Sheridan nem tud hibázni.
Ezt támasztja alá a legfrissebb zsengéje, az 1883 is, amely a Yellowstone előzményeit taglalja. Megtekintéséhez nem szükséges a Kevin Costner nevével fémjelzett westernsorozat ismerete, önmagában is élvezhető, egy viszont biztos: ha megérinti a szívedet az amerikai préri vad világa, úgysem fogod tudni megállni, hogy be ne merészkedj a világ első nemzeti parkjának kaotikus történeti szövevényébe.
Két vén róka, Shea Brennan kapitány és Thomas amerikai polgárháborús veteránok, akik telepes karavánokat kísérnek Amerika gyarmatosítatlan területeire. A kapitány nemrég temette el a családját, üres óráiban az öngyilkossággal kacérkodik, miközben utolsó karavánjának ügyes-bajos dolgait szervezi. Egyenes, de smirgli modorú ember, aki nem kapkod feleslegesen a fegyverövéhez, de ha előkerül a Colt, akkor nem rest golyóval tenni pontot a dolgok és az emberéletek végére. Amikor összehozza a sors a családjával szintén nyugatra tartó James Duttonnal, felkéri, hogy csatlakozzon a karavánjához.
Az 1883 tulajdonképpen a Dutton-família nyugatra vándorlásáról szól. Bemutatja az útra kelő telepesek sanyarú életét, amelyet nemcsak a természet viszontagságai nehezítik, hanem a csoporton belüli és kívüli emberi tényezők is. Mintha nem lenne elég az átszelésre váró, óriási távolság, hőseinknek gyors sodrású folyók, semmiből lecsapó tornádók, kulturális különbségek, földjüket féltő indiánok és mások javaira ácsingózó banditák tesznek keresztbe. A pionírok rendhagyó kálváriáját Sheridan a Dutton-lány, Elsa felnövéstörténetével koronázza meg és teszi egyben nagyon személyessé.